ACHIZIŢII PUBLICE ŞI VÂNZĂRI LA BURSA ROMÂNĂ DE MĂRFURI – TERMINAL CRAIOVA
Bursa Română de Mărfuri vă adresează invitaţia de a utiliza serviciile sale pe piaţa bursieră şi vă propune o colaborare bazată pe principii de parteneriat.
Propunerea vă pune la dispoziţie un instrument accesibil, legal şi transparent pentru realizarea în condiţii eficiente a achiziţiilor dumneavoastră. Serviciile oferite se referă, dar nu se limitează la:
- Achiziţionarea de produse cotate și achiziționate pe o piață de mărfuri
- Consultanţă pentru aplicarea procedurilor de achiziţii publice, inclusiv organizarea şi derularea acestor proceduri
- Consultanţă pentru organizarea procedurilor de valorificare, vânzare şi închiriere
- Achiziţionarea de produse cotate și achiziționate pe o piață de mărfuri
Ca urmare a intrării în vigoare a noii legislații în materia achizițiilor publice, Bursa Româna de Mărfuri vă adresează invitația de a utiliza serviciile sale de piață de mărfuri pentru procedurile de achiziții publice.
Bursa Română de Mărfuri este o entitate reglementată și supravegheată de Camera de Comerț și Industrie a României, în conformitate cu Legea nr. 357/2005 privind bursele de mărfuri, fiind îndeplinită cerința prevăzută de art. 104 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice și cea menționată de art. 117 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale.
În acest sens, vă înaintăm o prezentare a prevederilor relevante ale noului cadru legislativ, împreună cu o scurtă descriere a produselor care pot fi achiziționate prin Bursa Română de Mărfuri precum și a avantajelor utilizării platformei noastre de tranzacționare.
Deplina legalitate a tranzacțiilor a fost confirmată prin adoptarea noii legislații privind achizițiile publice, noul cadru legislativ clarificând orice neînțelegeri anterioare și subliniind faptul că autoritățile contractante au opțiunea de a folosi serviciile oferite de BRM pentru realizarea procedurilor de achiziție a produselor bursiere.
Noua legislație (art. 104 alin. (5) lit. c) Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice) prevede faptul că „Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare pentru atribuirea contractelor de achiziții publice/acordurilor-cadru de lucrări, de produse sau de servicii într-unul din următoarele cazuri:
………………………………………………………………………………………………………………………………
c) pentru produsele cotate si achiziționate pe o piață de mărfuri, cum ar fi produsele agricole, materiile prime şi bursele de energie, în cazul în care structura multilaterală de tranzacționare reglementată şi supravegheată garantează în mod natural prețurile pieței.”
De asemenea, o prevedere similară se regăsește și în Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale (art. 117 alin. (1) lit. g) care stipuleaza faptul că „Entitatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare pentru atribuirea contractelor sectoriale, doar într-unul din următoarele cazuri:
…………………………………………………………………………………………………………………………….
g) pentru produsele cotate și achiziționate pe o piață de mărfuri, cum ar fi produsele agricole, materiile prime și bursele de energie, în cazul în care structura multilaterală de tranzacționare reglementată și supravegheată garantează în mod natural prețurile pieței;”
Sistemul BRM este operațional și funcționează și în condițiile noii legislații în materia achizițiilor publice, procedurile de achiziții putând fi inițiate imediat.
Tipurile de produse care pot fi achiziționate prin platforma BRM
Autoritățile contractante pot achiziționa pe Piața la Disponibil a Bursei Române de Mărfuri, produse structurate pe ringuri specializate, ca de exemplu:
– produse petroliere: benzine, motorine, lubrifianţi, combustibili de încălzire, păcură, bitum, ţiţei etc.,
- energie electrică,
- gaze naturale,
- materiale de construcţii: ciment, pietriş, nisip, filer de calcar, piatra spartă, balast, bitum, emulsie bituminoasă, mixtură asfaltică, vopsea rutieră, cherestea, etc.,
- mărfuri generale: rumeguş, lemn de foc, sare, animale în viu şi carcasă, lapte, derivate primare ale cerealelor (de ex: făina, zahăr, ulei) etc.,
- cereale: grâu, porumb, rapiţă, soia, floarea soarelui etc.,
- certificate CO2
Principalele avantaje ale achiziţionării pe piaţa la disponibil se referă la:
- Obținerea unui preț avantajos, reducerea prețului putând ajunge și la 30% față de prețul inițial, reducere datorată utilizării licitației cu strigare sau a licitației electronice;
- Consultanța de specialitate ce are la bază experiența noastră de 24 de ani de tranzacționare bursieră;
- Transparența procedurilor de achiziție publică;
- Procedura simplă și rapidă care se desfășoară în maximum 7 zile de la transmiterea către BRM a ordinului inițiator;
- Garantarea bursieră privind realizarea tranzacției;
- Asigurarea unui mediu concurențial datorat numărului mare de ofertanți înregistrați în piață;
(2) Consultanţă în domeniul achiziţiilor publice
Avantajele utilizării serviciilor de consultanţă oferite de BRM în domeniul achiziţiilor publice de către autorităţile contractante derivă din:
- experienţa acumulată în materia organizării de proceduri de achiziţii publice de produse, servicii sau lucrări ce constă în organizarea a cca. 1.000 proceduri anual pentru aproximativ 500 de autorităţi contractante în cei 20 ani de activitate, însumând mai mult de 4 miliarde EUR
- baza de date ce conţine informaţii referitoare la mai mult de 4.000 de firme ofertante
- diseminarea informaţiei – transparenţă prin rubrici permanente într-un cotidian de specialitate, site, publicaţie proprie, precum şi prin invitaţii adresate direct tuturor societăţilor înregistrate în baza de date a BRM
- economiile totale realizate de entităţile care au apelat la serviciile BRM însumează 2,5 milioane EUR
- asigurarea interfeţei cu ofertanţii de către personalul BRM specializat în achiziţii publice, în spaţii adecvate puse la dispoziţie atât la sediul din Bucureşti, cât şi la terminalele din ţară
- deţinerea de certificate de manageri în achiziţii publice de către consultanţii BRM
- relaţia permanentă de colaborare cu ANAP destinată aplicării unitare şi corecte a procedurilor de achiziţie publică şi stabilirii rolului consultantului
Colaborarea dintre instituţia dumneavoastră şi Bursa Română de Mărfuri are ca temei legal prevederile art. 2 alin. 6 din HG 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice.
(3) Consultanţă pentru organizarea procedurilor de valorificare, vânzare şi închiriere
Avantajele desfăşurării acestor proceduri pe piaţa licitaţiilor dezvoltată de BRM sunt: utilizarea informaţiilor în timp real, transparenţa, integritatea, garantarea, eficienţa şi competitivitatea tranzacţiilor.
Procedurile organizate prin Bursa Romînă de Mărfuri asigură transparență totală pentru că toate procedura se desfășoară eșlectronic pe platforma www.brm.ro unde ofertanții pot vizualiza documentația procedurii. Tranzacţionarea prețurilor are loc electronic pe platforma www.disponibil.ro, ceea ce dă posibilitatea îmbunătăţirii suplimentare a preţurilor de către ofertanţi faţă de ofertele financiare iniţiale.
Pentru mai multe iformații puteți consulta site-ul: www.brm.ro
Terminal BRM Craiova
Persoană de contact:
Mihaela Șerban
craiova@brm.ro